newspring.blogg.se

Filosofistudent vid Uppsala Universitet.

Nya världar kan öppna sig

Publicerad 2013-08-12 17:09:51 i Allmänt

Häromdagen lyssnade jag igenom, för typ fyrtionde gången, en spellista som jag gjorde för två och ett halvt år sedan när jag bodde ensam i Upplands-bro. När man lyssnar på något för typ fyrtionde gången så förväntar man sig kanske inte att man ska höra något nytt. Men det gjorde jag. Alla små detaljer lyftes fram på ett nytt sätt: jag kunde höra basen och andra låga instrument klart och tydligt, och ackompanjemanget gav nytt liv åt melodin. Det var fantastiskt. En uppenbarelse: jag älskar musik. Jag har aldrig tidigare sagt eller uttryckligen tänkt att jag älskar musik, men nu uttryckte jag de känslorna.
 
Jag tror att det är likadant med det mesta här i livet, att man inte greppar ett tings eller ett koncepts omfattning på första, femte eller tjugonde gången man ser det, eller vet allt om någon första, femte eller tjugonde gången man träffar dem. Några kurser på universitetet har tagit mig fem tentatillfällen att klara av. Men jag klarade dem. Ibland har jag känt att jag vill ge upp, men genom att övervinna de känslorna har jag klarat av alla hinder som stått framför mig. Och när det kommer till människor, ska man aldrig tro att man har någon "figured out" och tappa intresset för dem. Ge folk chansen att visa andra, nya sidor av sig själva. Visa nya sidor av dig själv för andra. Om man tror att man vet allt som finns att veta, har man sannolikt fel, men man skulle också ha ganska tråkigt. Det är vad jag tror!

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jim Hansen

Filosofistudent vid Uppsala Universitet. Bloggar (så småningom) om livet, universum, och allt.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela